Tornen els Brunchs d’innovació presencials del Hub b30
Després de dos anys, el Hub b30 va poder tornar a organitzar un brunch presencial al Parc de Recerca UAB. Va ser el passat dia 22 d’abril, va reunir una quarantena de persones i la temàtica de discussió va ser el reciclatge i la reutilització de bateries de vehicles elèctrics.
Lluc Canals, professor lector Serra Húnter a la Universitat Politècnica de Catalunya, va ser l’encarregat de conduir la sessió, que va comptar amb la col·laboració d’Eurecat i del Consell Comarcal del Vallès Occidental. Tal com va introduir el moderador, l’electrificació del sector de l’automació ha comportat posar bateries grans i pesades als vehicles perquè puguin ser eficients, per tant, el debat és ara si l’electromobilitat és la solució més sostenible a llarg termini. En la construcció d’aquestes bateries s’utilitza cobalt, manganès i coure, materials crítics per al medi ambient i, actualment, ja s’està fent molta recerca sobre reutilització i reciclatge d’aquestes bateries. Per Canals, “el vehicle elèctric no va ser pensat per a la sostenibilitat, va ser pensat pel sector l’automoció per solucionar un problema d’emissions i per entrar dins d’un nou mercat, i totes les problemàtiques ambientals estan arribant ara”.
En aquest sentit, Alberto Gómez, technology transfer i project manager a Eurecat, va explicar com des del centre de recerca d’Eurecat i de l’IREC Battech investiguen sobre quina segona vida es pot donar a aquestes bateries, el seu reciclatge químic i la separació dels seus components. “L’automatització del desmuntatge de les bateries és un dels grans reptes en què ens trobem”, deia Gómez. “La guerra d’Ucraïna ha encarit les matèries primeres i l’origen principal del cobalt és la república democràtica del Congo, que obté aquest material amb treball infantil, per tant, caldria evitar l’ús d’aquests materials crítics”, reclamava.
A continuació, Gabriela Benveniste, project engineer a l’IREC, va detallar com des d’aquest centre analitzen, des d’un punt de vista crític, les solucions de mobilitat elèctrica. Quins són els millors materials per fer les bateries més eficients?, com produïm l’energia?, tenim renovables suficients?, quina funció tenen o tindran en un futur aquestes bateries?, el vehicle elèctric pot ser una font d’energia a casa nostra? Aquestes són algunes de les línies de recerca actuals. Per exemple, amb el projecte europeu COBRA investiguen com construir bateries sense cobalt o amb el MARBEL, com donar una segona vida a les bateries i com construir-les ja pensant en la segona vida útil.
A l’últim va intervenir Baltasar López, CEO i fundador de Millor Battery, Enchufing i Baltasar, tres empreses del sector de l’electromobilitat ubicades a Cerdanyola del Vallès. “Optimitzant el pes de les bateries nosaltres hem aconseguit un cotxe elèctric per motorsport que supera les prestacions del cotxe de motor de combustió”, deia López. També treballen, en col·laboració amb Eurecat, en l’ecodisseny de bateries, que és no només fer les bateries tècnicament viables per a una segona vida sinó també econòmicament viables, “aquestes bateries tenen un segon ús en instal·lacions estacionàries i quan nosaltres venem les bateries ja oferim recomprar-les al client en un futur”.
Després de l’exposició de tots els ponents, es va obrir el debat entre la quarantena d’assistents al Brunch d’innovació, que va girar a entorn de les plantes de bateries, els canals oficials i no oficials de reutilització, la producció de les electroquímiques, clau per a la fabricació, i com fer-ho per tancar més el cercle de la circularitat de les bateries. Es pot recuperar la sessió al canal de Youtube del Parc de Recerca UAB.
Més informació:
Fotos del Brunch
Informe de Vigilància Tecnològica